Drottningen i kassan
Vad tänker egentligen personen i kassan om dig? Du vet, den där människan du möter varje dag och småpratar med, ignorerar eller kanske ger en skopa ovett?
Och vad är service, egentligen? Vissa tycker att det är att få hjälp när man frågar efter något, andra att det är att få bete sig som ett barn som inte ätit mellanmål, utan att bli det minsta ifrågasatt. Det är det här som gör service så svårt, det är kunden som definierar, och alla definierar olika.
I Drottningen i kassan tar butiksarbetaren Erika Petersson bladet från munnen och analyserar servicebegreppet, kunderna och deras beteenden på ett lika avslöjande som roligt sätt:
De dagar man vill sjunka igenom den ergonomiska mattan bakom kassan ner i avgrunden för att folk är så förbannat nedvärderande hjälper det ibland att påminna sig om att man faktiskt för det mesta gör något bra och hjälper människor. Yrket kan beskrivas som att vara glad och snäll varje dag mot människor som inte alltid är glada och snälla. En ibland otroligt påfrestande utmaning som ligger till grund för en del absurda situationer. Som när en bredbent man skrek sönder sina lungor för att morgontidningen var slut i butiken, till exempel.
Se den här boken som en tramsig samling illustrationer och texter, ett konstverk, en arbetarskildring eller ett bidrag till Humorsverige. Det är upp till dig. Gör vad du vill. Bränn den. Men kom bara inte och säg att det är enkelt att jobba med människor, det är det enda du inte får göra!
Utgiven december 2017. Danskt band, 149 sidor.