Drottningen i kassan

Erika Petersson

Vad tänker egentligen personen i kassan om dig? Du vet, den där människan du möter varje dag och småpratar med, ignorerar eller kanske ger en skopa ovett?

Och vad är service, egentligen? Vissa tycker att det är att få hjälp när man frågar efter något, andra att det är att få bete sig som ett barn som inte ätit mellanmål, utan att bli det minsta ifrågasatt. Det är det här som gör service så svårt, det är kunden som definierar, och alla definierar olika.

Drottningen i kassan tar butiksarbetaren Erika Petersson bladet från munnen och analyserar servicebegreppet, kunderna och deras beteenden på ett lika avslöjande som roligt sätt:

De dagar man vill sjunka igenom den ergonomiska mattan bakom kassan ner i avgrunden för att folk är så förbannat nedvärderande hjälper det ibland att påminna sig om att man faktiskt för det mesta gör något bra och hjälper människor. Yrket kan beskrivas som att vara glad och snäll varje dag mot människor som inte alltid är glada och snälla. En ibland otroligt påfrestande utmaning som ligger till grund för en del absurda situationer. Som när en bredbent man skrek sönder sina lungor för att morgontidningen var slut i butiken, till exempel.

 Se den här boken som en tramsig samling illustrationer och texter, ett konstverk, en arbetarskildring eller ett bidrag till Humorsverige. Det är upp till dig. Gör vad du vill. Bränn den. Men kom bara inte och säg att det är enkelt att jobba med människor, det är det enda du inte får göra!

Utgiven december 2017. Danskt band, 149 sidor.

PRESSBILDER:

OM Erika Petersson

Erika Petersson är född 1994 och uppvuxen i Borgholm. Hon arbetar i kassan i en livsmedelsbutik på Öland, skriver krönikor i Handelsnytt och driver Twitterkontot @kassadrottning, med mer än 30 000 följare.


Alla våra böcker


aktuella grejer

Mer grejer »

aktuella böcker

Tre män funna mördade i Klippan

Max Hebert och Steve Nyberg

En stilla septembermorgon 1999 hittas tre män mördade i ett naturområde i utkanten av skånska Klippan. De har alla tre skjutits på nära håll. Några dagar senare grips den lokale musikentreprenören Ricard, han döms mot sitt nekande för morden. I denna dokumentära serieroman berättar deras närstående om livet före och efter det som hände. Det är en bok om kärlek, förtvivlan, hat, sorg och att leva vidare. Utkommer 29 april. Recensionsdag 7 maj.

Läs mer om boken »

Ett år av apokalyptiskt tänkande

Linda Spåman

Ett år av apokalyptiskt tänkande är en mörk komedi, en tragikomisk feelbad som i expressiva bilder pratar om döden, livet, kärlek och såriga relationer. Men framför allt handlar den om att själv få välja hur livet ska sluta.
Utkommer 27 mars. Recensionsdag 14 april.

Spåman har en säregen, skissartad, färgstark och uttrycksfull stil som passar berättelsen perfekt. Detta är utan tvekan Spåmans bästa bok hitintills; personlig, konstnärlig och drabbande. Helhetsbetyg: 5

Fredrik Strömberg i BTJ 8/2025

Läs mer om boken »

Göteborgssyndromet

Sanna Kullin

Göteborgssyndromet är en serieroman om att glömma bort hela sitt liv till förmån för en fantasi. Med stor humor och underbart svängiga 70-talsdoftande bilder tecknar debuterande Sanna Kullin både en bild av Göteborg och av att famla omkring i livet som 20-någonting. Utkommer 24 januari. Recensionsdag 29 januari.

Sanna Kullin från Landvetter lyckas verkligen förvalta serieromanens möjligheter att berätta i bilder och inte bara fläska på med för mycket text – och jobbar också bra med just dialoger och klipp. Som en film zoomar den in och ut ur olika scener och stämningar. Och staden Göteborg, med dess många välkända och emblematiska miljöer, spelar alltså en framträdande roll.

Jenny Högström i Göteborgs-Posten

Läs mer om boken »

Alla böcker »

prata med oss

Tidningen

Rojin Pertow, chefredaktör Stortorget 1, 111 29 Stockholm Mail: rojin[at]ordfrontforlag.se

Förlaget

Sofia Olsson, förläggare Stortorget 1, 111 29 Stockholm Telefon: 0704-10 20 86 mån-tors kl 9-15 Mail: sofiao[at]ordfrontforlag.se
International rights Alessandra Sternfeld, AM Book Mail: alessandra[at]am-book.com

Kundtjänst

Prenumerationsärenden Nätverkstan Ekonomitjänst galago@natverkstan.net Telefon: 031-743 99 05 (tis-ons kl. 9-12)