En lista över saker kunder tror personalen vet, kan och gör
Vi har gjort alla produkterna. Varför det är kokosolja i kakorna? Ja det kan jag svara på. Jag minns själv när jag la i den.
Vi har testat alla produkter i hela butiken. Självklart vet jag som sitter i kassan vilken vaniljsås som är godast. Jag har personligen testat alla batterier och bönor och chips i hela butiken.
Vi specialbeställer alla varor så fort de tagit slut. Allt går självklart manuellt fastän året är 2017, vi skriver våra beställningar i brevform med blyerts så att våra underbetalda drängar sen får springa med breven till leverantören. Det känns i alla fall så när kunder helt seriöst säger ”Du den här ketchupen är slut. Då får ni ta hem mer.” och jag säger ”Ja! Tack!”. Sen tar jag upp en stav med rött vax i högsta hugg och smälter det över ett ljus och stämplar beställningslistan med vårt emblem och packar upp listan på en åsna som påbörjar sin vandring genom tusen länder till vår ketchuptillverkare.
Det är vi, personalen i butiken, som gemensamt skriver alla reklambladen och lämnar ut dem i varje brevlåda. Vi samlas hela staben klockan 3 på söndagsmorgonen och ritar ihop bladet och sen väljer vi ut varsin riktning och går runt och delar ut reklamen i byns alla brevlådor. Jag förstår såklart att man vill att det ska finnas en matberedare i butiken om det står att vi säljer billiga matberedare den här veckan men om en vara är slut så är den slut. Ibland kan jag stå jag och försöka förklara att ”karrén är slut, men det kommer mer imorgon”, och då kontrar kunden med: ”men ni har ju skrivit att ni har billig karré den här veckan, då ska ni ha det!”. Eller så förklarar kunden att det är ”Falsk marknadsföring”.
Vi vet precis vilka varor vilken kund ska köpa. Även om hen ingen har lagt ut någon pinne på kassabandet för att markera att ”här slutar mina varor”. Så fort jag scannar en mjölk för mycket så möts jag av en arg blick och ett dumförklarande ”men asså det där är inte mitt”. Så måste jag be om ursäkt för att jag inte kunde läsa tankar. Förlåt!!
Vi är experter på allt vi säljer. Det händer ibland att kunder frågar mig ”hur länge kommer de här rosorna hålla?” och wow det... hur ska jag... eh… två… tim... dagar..? två år? ”Vad ska jag ha för batterier i min fjärrkontroll?” och så har de inte tagit med sig varken de gamla batterierna eller fjärrkontrollen.
Vi har magiska ögon och ser hur gammal du är. Vi kommer även ihåg alla våra kunder. Så många gånger jag har frågat om legitimation på kunder och fått en suck som svar, och sen visar det sig att hen är typ 19. Kunden bara ”åh hur kan du inte fatta att jag är 19”. Förlåt för det. Eller när jag ber om legitimation och kunden förklarar att hen inte har sin legitimation med sig, men att hen ”brukar handla här”. Jag vet också 900 andra som brukar handla här. Eller min favorit ”jag känner din chef.” Jag känner också min chef. Så pass bra att jag vet att jag blir av med jobbet om du inte visar din legitimation innan jag säljer cigaretter till dig.
När saker är slut så finns de alltid på lagret. Jag har börjat utveckla en egen skala för hur slut saker är. När kunderna frågar om en vara och jag ser att den är slut i hyllan men jag vet att det kanske finns på lagret så säger jag ”okej det verkar vara slut, men jag går ut och kollar på lagret”. Vet jag däremot att det inte finns på lagret så säger jag ”tyvärr, finns det inga i hyllan så är det HELT SLUT”. Helt slut!!! Varan är inte bara slut utan så sjukt slut. Jätteslut. Kunden bara ”men kan du inte kolla på lagret” och jag bara ”nej tyvärr, den här varan har aldrig varit såhär slut någonsin. Den är mer slut än vad jag någonsin varit med om. Den här varan är så extremt slut.”
Vi bestämmer gemensamt i butiken vad saker ska kosta. Kunden ba ”men har ni HÖJT cigaretterna IGEN?” Ja vi satte oss ner hela personalen och hade ett möte. Vi, gemensamt har beslutat oss för att höja priset på dina cigaretter. I mitt jobb ingår det att bestämma vilka kex som kostar 8 kr och vilka som kostar 13.
Jag ber om ursäkt å all matbutikspersonals vägnar. Förlåt för att vi inte lever upp till dina förväntningar. Förlåt för vår falska marknadsföring. Erika Petersson
(som har Twitterkontot @kassadrottning och ger ut en bok på Galago framåt juletid!)
I fem sällsamma noveller skildrar Anneli Furmark stilla uppbrott genom livets alla skeden. Med den känsla för färg, stämning och humor som bara Furmark har berättar hon om det stora i det lilla. Om frukostflingor, skräck, tegelhus och prydnadsföremål – om kärlek, krig och fred. Och om död. Recensionsdag 8:e oktober.
Pelle Forsheds Club Lonely är en verklighetsnära serieroman om att tappa hoppet och att känna sig passé. Med enkla färger, en klar linje och ett otroligt driv tecknar Forshed en berättelse om Stockholm, självtvivel och ängslighet. Både gripande, spännande och rolig! Utkommer 16:e september. Recensionsdag 24:e september.
I Folkbokförd i rännstenen gör Tommy Sundvalls rebelliska lowlife-trio Morris, John och Hunter comeback. Ännu en gång gör de allt de kan i sin ständiga jakt på pengar. Det blir en flippad färd genom en surrealistisk samtid. Utkommer 15:e augusti. Recensionsdag 22:a augusti.
Anders Annikas (vik. chefredaktör) Stortorget 1, 111 29 Stockholm Mail: anders[at]ordfrontforlag.se
Förlaget
Sofia Olsson Stortorget 1, 111 29 Stockholm Telefon: 0704-10 20 86 mån-tors kl 9-15 Mail: sofiao[at]ordfrontforlag.se International rights Alessandra Sternfeld, AM Book Mail: alessandra[at]am-book.com