Falsk marknadsföring

4 april, 2017  Övrigt, Texter

En lista över saker kunder tror personalen vet, kan och gör

  1. Vi har gjort alla produkterna. Varför det är kokosolja i kakorna? Ja det kan jag svara på. Jag minns själv när jag la i den.
  2. Vi har testat alla produkter i hela butiken. Självklart vet jag som sitter i kassan vilken vaniljsås som är godast. Jag har personligen testat alla batterier och bönor och chips i hela butiken.
  3. Vi specialbeställer alla varor så fort de tagit slut. Allt går självklart manuellt fastän året är 2017, vi skriver våra beställningar i brevform med blyerts så att våra underbetalda drängar sen får springa med breven till leverantören. Det känns i alla fall så när kunder helt seriöst säger ”Du den här ketchupen är slut. Då får ni ta hem mer.” och jag säger ”Ja! Tack!”. Sen tar jag upp en stav med rött vax i högsta hugg och smälter det över ett ljus och stämplar beställningslistan med vårt emblem och packar upp listan på en åsna som påbörjar sin vandring genom tusen länder till vår ketchuptillverkare.
  4. Det är vi, personalen i butiken, som gemensamt skriver alla reklambladen och lämnar ut dem i varje brevlåda. Vi samlas hela staben klockan 3 på söndagsmorgonen och ritar ihop bladet och sen väljer vi ut varsin riktning och går runt och delar ut reklamen i byns alla brevlådor. Jag förstår såklart att man vill att det ska finnas en matberedare i butiken om det står att vi säljer billiga matberedare den här veckan men om en vara är slut så är den slut. Ibland kan jag stå jag och försöka förklara att ”karrén är slut, men det kommer mer imorgon”, och då kontrar kunden med: ”men ni har ju skrivit att ni har billig karré den här veckan, då ska ni ha det!”. Eller så förklarar kunden att det är ”Falsk marknadsföring”.
  5. Vi vet precis vilka varor vilken kund ska köpa. Även om hen ingen har lagt ut någon pinne på kassabandet för att markera att ”här slutar mina varor”. Så fort jag scannar en mjölk för mycket så möts jag av en arg blick och ett dumförklarande ”men asså det där är inte mitt”. Så måste jag be om ursäkt för att jag inte kunde läsa tankar. Förlåt!!
  6. Vi är experter på allt vi säljer. Det händer ibland att kunder frågar mig ”hur länge kommer de här rosorna hålla?” och wow det... hur ska jag... eh… två… tim... dagar..? två år? ”Vad ska jag ha för batterier i min fjärrkontroll?” och så har de inte tagit med sig varken de gamla batterierna eller fjärrkontrollen.
  7. Vi har magiska ögon och ser hur gammal du är. Vi kommer även ihåg alla våra kunder. Så många gånger jag har frågat om legitimation på kunder och fått en suck som svar, och sen visar det sig att hen är typ 19. Kunden bara ”åh hur kan du inte fatta att jag är 19”. Förlåt för det. Eller när jag ber om legitimation och kunden förklarar att hen inte har sin legitimation med sig, men att hen ”brukar handla här”. Jag vet också 900 andra som brukar handla här. Eller min favorit ”jag känner din chef.” Jag känner också min chef. Så pass bra att jag vet att jag blir av med jobbet om du inte visar din legitimation innan jag säljer cigaretter till dig.
  8. När saker är slut så finns de alltid på lagret. Jag har börjat utveckla en egen skala för hur slut saker är. När kunderna frågar om en vara och jag ser att den är slut i hyllan men jag vet att det kanske finns på lagret så säger jag ”okej det verkar vara slut, men jag går ut och kollar på lagret”. Vet jag däremot att det inte finns på lagret så säger jag ”tyvärr, finns det inga i hyllan så är det HELT SLUT”. Helt slut!!! Varan är inte bara slut utan så sjukt slut. Jätteslut. Kunden bara ”men kan du inte kolla på lagret” och jag bara ”nej tyvärr, den här varan har aldrig varit såhär slut någonsin. Den är mer slut än vad jag någonsin varit med om. Den här varan är så extremt slut.”
  9. Vi bestämmer gemensamt i butiken vad saker ska kosta. Kunden ba ”men har ni HÖJT cigaretterna IGEN?” Ja vi satte oss ner hela personalen och hade ett möte. Vi, gemensamt har beslutat oss för att höja priset på dina cigaretter. I mitt jobb ingår det att bestämma vilka kex som kostar 8 kr och vilka som kostar 13.

Jag ber om ursäkt å all matbutikspersonals vägnar. Förlåt för att vi inte lever upp till dina förväntningar. Förlåt för vår falska marknadsföring.
Erika Petersson
(som har Twitterkontot @kassadrottning och ger ut en bok på Galago framåt juletid!)



aktuella grejer

Mer grejer »

aktuella böcker

Ett år av apokalyptiskt tänkande

Linda Spåman

Ett år av apokalyptiskt tänkande är en mörk komedi, en tragikomisk feelbad som i expressiva bilder pratar om döden, livet, kärlek och såriga relationer. Men framför allt handlar den om att själv få välja hur livet ska sluta.
Utkommer 3 april. Recensionsdag 14 april.

Läs mer om boken »

Göteborgssyndromet

Sanna Kullin

Göteborgssyndromet är en serieroman om att glömma bort hela sitt liv till förmån för en fantasi. Med stor humor och underbart svängiga 70-talsdoftande bilder tecknar debuterande Sanna Kullin både en bild av Göteborg och av att famla omkring i livet som 20-någonting. Utkommer 24 januari. Recensionsdag 29 januari.

Stilen är högst personlig och uttrycksfull, till synes inspirerad av den alternativa undergroundrörelsen inom seriekonsten på 1960- och 1970-talen, indikerad av en sekvens som helt tydligt är en pastisch på en serie av Robert Crumb. Berättelsen är ett intrikat porträtt av hur en förälskelse kan få en att agera irrationellt.Rekommenderas. Helhetsbetyg: 4.

Fredrik Strömberg i BTJ 3/2025

Läs mer om boken »

Äventyr för 9-12!

Klara - Tvättbjörnarnas stad

Fabian Göranson

Nytt spännande äventyr av Fabian Göranson! Tvättbjörnarnas stad är första delen i en trilogi om Klara. Den är ett storslaget äventyr bland förfallna hus, sjaviga människor och onda ingenjörer. Det är en värld där gäng av utklädda gatubarn strider mot varandra men där de största hotet egentligen är vuxenvärlden med den fanatiske doktor Nuragen i spetsen.
Utkommer 24 januari. Recensionsdag 30 januari.

Fabian Göranson behärskar formen till fulländning. Hans huvudpersoner är älskansvärda och bifigurerna blir aldrig så excentriska att de förlorar i trovärdighet.

Jonas Thente i Dagens Nyheter

Läs mer om boken »

Alla böcker »

prata med oss

Tidningen

Rojin Pertow, chefredaktör Stortorget 1, 111 29 Stockholm Mail: rojin[at]ordfrontforlag.se

Förlaget

Sofia Olsson, förläggare Stortorget 1, 111 29 Stockholm Telefon: 0704-10 20 86 mån-tors kl 9-15 Mail: sofiao[at]ordfrontforlag.se International rights Alessandra Sternfeld, AM Book Mail: alessandra[at]am-book.com

Kundtjänst

Prenumerationsärenden Nätverkstan Ekonomitjänst galago@natverkstan.net Telefon: 031-743 99 05 (tis-ons kl. 9-12)