Alma Thörn: "Det svåraste var att göra barnen rättvisa"

12 februari, 2020  Okategoriserade

Två skilsmässobarn, två generationer, en berättelse. Alma Thörn debuterar med Alltid hejdå, ett självbiografiskt seriealbum som fångar den besvikelse, sorg och ambivalens som uppstår vid en skilsmässa.

2016 hittar Alma en text i sin mormors källare, en text som hennes mamma har skrivit om sina föräldrars skilsmässa. Där och då sås det första fröet till Alltid hejdå.

Jag kopierade och sparade den av någon anledning jag inte kan komma ihåg nu, och sedan var en av de första uppgifterna på Serieskolan att göra en serie på fem sidor. Då gjorde jag om mammas text till serie, säger Alma Thörn.

Med inspiration av serieskaparna Sara Hansson och Anneli Furmark har Alma Thörn skapat en otroligt gripande och stilsäker debut. Genom en kurs i berättande bild på Umeå Konstskola insåg hon att rita serier var något hon direkt förstod hur man gjorde, eller som Thörn uttrycker det: ”det var som att det klickade någonstans.”

Alma Thörn arbetade från början instinktivt, och skaparprocessens höjdpunkt var att rita blyertsskuggor, skuggor som skapar ett slags melankoli i det norrländska och bohuslänska landskapet i Alltid hejdå.

"Skuggor är det roligaste att rita!"

I början jobbade jag ganska instinktivt, ritade det som kändes kul. Sedan insåg jag att om det ska bli en bok måste jag nog vara lite mer systematisk. Så jag börjar med att punkta upp vad som ska hända i varje kapitel. Sedan gör jag en jättejätteful skissversion av kapitlet, och sedan ritar jag en helt ok snygg version av det. Det är ganska monotont och tråkigt fram tills att jag börjar fylla i alla fält med tusch och rita dit blyertsskuggorna. Skuggor är det roligaste att rita!

Historien är berättad genom barnens ögon, och för läsaren ger boken en känsla av att resa i tiden. Verket utspelar sig både under två tidsperioder och ur två perspektiv, men de parallella berättelserna präglas båda av barnets lika naiva som svårmodiga syn på världen.

Det svåraste var att göra barnen rättvisa. Att inte gå in och vara vuxen och efterklok utan att verkligen försöka bortse från att jag nu har väldigt mycket mer förståelse för varför vuxna betedde sig som dom gjorde. 

Att skriva självbiografiskt var en självklarhet eftersom det redan fanns en berättelse att utgå från, berättar Thörn.

Det har ju redan hänt så det är bara att återberätta och sätta ihop händelser till en fungerande dramaturgi. Jag är ganska lat, det är nog därför! 

När jag frågar om hur det kändes att vara utelämnande i sitt konstnärskap svarar hon att det var svårt att berätta om sin mamma och hennes perspektiv. Nästan hela hennes del av boken är baserad på texten som Alma hittade i sin mormors källare, som därefter kompletterades med intervjuer och de historier som hon själv är uppväxt med att höra.

När jag började med boken var det typ första gången jag pratade med mina föräldrar om skilsmässan. I och med att de skilde sig när jag var så liten har boken kanske varit ett sätt att bekräfta att det faktiskt ägt rum.

Alma Thörns fina debutverk Alltid hejdå släpps i butik och på nätet nu i mars!

Saskia Rubensson
praktikant@ordfrontforlag.se


Kolla in:




aktuella grejer

Mer grejer »

aktuella böcker

Rapport från en soptipp!

Återvinningscentralen

Ulrika Linder

Återvinningscentralen. Många har varit där. Slängt, sorterat, svurit. Sedan lämnat platsen med en känsla av lättnad. Men hur är det att jobba där? Ulrika Linder vet, och i den här boken skildrar hon sin jobbvardag på kommunal återvinningscentral.

Varje dag bär på något nytt. En inlämnad sprängdeg. Dödligt gift i flaska. Eller skinnet av en hel nilkrokodil som leder till samtal med Skansen om hotade arter. En ny arbetsskildrare och humorist är född. Ren, alldeles ren, läsglädje.

Anneli Jordahl i Aftonbladet

Läs mer om boken »

Återvändsgränder - Min uppväxt i Palma de Mallorca

Gabi Beltrán

Återvändsgränder är en patosfylld och osminkad serieroman om att växa upp i Palma de Mallorcas fattiga kvarter på 1980-talet. Gabi Beltráns självbiografi berättar om en hård och utsatt barndom, men också om vänskap, frihet och glädje.

Den som inte fann en väg ut fick nöja sig med ”något att göra medan man väntar”, som grannen señor Paco säger. Señor Paco valde att dricka sprit medan han väntade in döden. Beltrán fann en väg ut ur gränderna och hans berättelse är tveklöst en an av årets främsta läsupplevelser.

Erik Haking i Flamman

Läs mer om boken »

Alla böcker »

Kalendarium

prata med oss

Tidningen

Rojin Pertow
Fiskargatan 8
118 91 Stockholm
Telefon: 0704-10 20 83 (Kontor)
Mail: rojin.pertow[at]ordfrontforlag.se

Förlaget

Sofia Olsson
Fiskargatan 8
118 91 Stockholm
Telefon: 0704-74 18 86 mån-tors kl 9-15
Mail: sofia.olsson[at]ordfrontforlag.se
International rights
Alessandra Sternfeld, AM Book
Mail: alessandra[at]am-book.com

Kundtjänst

Prenumerationsärenden
Nätverkstan Ekonomitjänst
galago@natverkstan.net
Telefon: 031-743 99 05 (tis-ons kl. 9-12)