Alma Thörn: "Det svåraste var att göra barnen rättvisa"

12 februari, 2020  Okategoriserade

Två skilsmässobarn, två generationer, en berättelse. Alma Thörn debuterar med Alltid hejdå, ett självbiografiskt seriealbum som fångar den besvikelse, sorg och ambivalens som uppstår vid en skilsmässa.

2016 hittar Alma en text i sin mormors källare, en text som hennes mamma har skrivit om sina föräldrars skilsmässa. Där och då sås det första fröet till Alltid hejdå.

Jag kopierade och sparade den av någon anledning jag inte kan komma ihåg nu, och sedan var en av de första uppgifterna på Serieskolan att göra en serie på fem sidor. Då gjorde jag om mammas text till serie, säger Alma Thörn.

Med inspiration av serieskaparna Sara Hansson och Anneli Furmark har Alma Thörn skapat en otroligt gripande och stilsäker debut. Genom en kurs i berättande bild på Umeå Konstskola insåg hon att rita serier var något hon direkt förstod hur man gjorde, eller som Thörn uttrycker det: ”det var som att det klickade någonstans.”

Alma Thörn arbetade från början instinktivt, och skaparprocessens höjdpunkt var att rita blyertsskuggor, skuggor som skapar ett slags melankoli i det norrländska och bohuslänska landskapet i Alltid hejdå.

"Skuggor är det roligaste att rita!"

I början jobbade jag ganska instinktivt, ritade det som kändes kul. Sedan insåg jag att om det ska bli en bok måste jag nog vara lite mer systematisk. Så jag börjar med att punkta upp vad som ska hända i varje kapitel. Sedan gör jag en jättejätteful skissversion av kapitlet, och sedan ritar jag en helt ok snygg version av det. Det är ganska monotont och tråkigt fram tills att jag börjar fylla i alla fält med tusch och rita dit blyertsskuggorna. Skuggor är det roligaste att rita!

Historien är berättad genom barnens ögon, och för läsaren ger boken en känsla av att resa i tiden. Verket utspelar sig både under två tidsperioder och ur två perspektiv, men de parallella berättelserna präglas båda av barnets lika naiva som svårmodiga syn på världen.

Det svåraste var att göra barnen rättvisa. Att inte gå in och vara vuxen och efterklok utan att verkligen försöka bortse från att jag nu har väldigt mycket mer förståelse för varför vuxna betedde sig som dom gjorde. 

Att skriva självbiografiskt var en självklarhet eftersom det redan fanns en berättelse att utgå från, berättar Thörn.

Det har ju redan hänt så det är bara att återberätta och sätta ihop händelser till en fungerande dramaturgi. Jag är ganska lat, det är nog därför! 

När jag frågar om hur det kändes att vara utelämnande i sitt konstnärskap svarar hon att det var svårt att berätta om sin mamma och hennes perspektiv. Nästan hela hennes del av boken är baserad på texten som Alma hittade i sin mormors källare, som därefter kompletterades med intervjuer och de historier som hon själv är uppväxt med att höra.

När jag började med boken var det typ första gången jag pratade med mina föräldrar om skilsmässan. I och med att de skilde sig när jag var så liten har boken kanske varit ett sätt att bekräfta att det faktiskt ägt rum.

Alma Thörns fina debutverk Alltid hejdå släpps i butik och på nätet nu i mars!

Saskia Rubensson
praktikant@ordfrontforlag.se


Kolla in:




aktuella grejer

Mer grejer »

aktuella böcker

Extrem lägerskola

Eva Björkstrand

Extrem lägerskola är en poetisk seriehistoria om undergång, överlevnad och sökandet efter gemenskap. I ömsint stiliserade och humoristiska bilder berättar Eva Björkstrand med en lågmäld desperation om kriser och om hopp.
Släpps 10:e april. Recensionsdag: 21:a april.

Läs mer om boken »

Alla böcker »

prata med oss

Tidningen

Anders Annikas (vik. chefredaktör) Stortorget 1, 111 29 Stockholm Mail: anders[at]ordfrontforlag.se

Förlaget

Sofia Olsson Stortorget 1, 111 29 Stockholm Telefon: 0704-10 20 86 mån-tors kl 9-15 Mail: sofiao[at]ordfrontforlag.se International rights Alessandra Sternfeld, AM Book Mail: alessandra[at]am-book.com

Kundtjänst

Prenumerationsärenden Nätverkstan Ekonomitjänst galago@natverkstan.net Telefon: 031-743 99 05 (tis-ons kl. 9-12)