12 februari, 2020 Okategoriserade
Två skilsmässobarn, två generationer, en berättelse. Alma Thörn debuterar med Alltid hejdå, ett självbiografiskt seriealbum som fångar den besvikelse, sorg och ambivalens som uppstår vid en skilsmässa.
2016 hittar Alma en text i sin mormors källare, en text som hennes mamma har skrivit om sina föräldrars skilsmässa. Där och då sås det första fröet till Alltid hejdå.
–Jag kopierade och sparade den av någon anledning jag inte kan komma ihåg nu, och sedan var en av de första uppgifterna på Serieskolan att göra en serie på fem sidor. Då gjorde jag om mammas text till serie, säger Alma Thörn.
Med inspiration av serieskaparna Sara Hansson och Anneli Furmark har Alma Thörn skapat en otroligt gripande och stilsäker debut. Genom en kurs i berättande bild på Umeå Konstskola insåg hon att rita serier var något hon direkt förstod hur man gjorde, eller som Thörn uttrycker det: ”det var som att det klickade någonstans.”
Alma Thörn arbetade från början instinktivt, och skaparprocessens höjdpunkt var att rita blyertsskuggor, skuggor som skapar ett slags melankoli i det norrländska och bohuslänska landskapet i Alltid hejdå.
"Skuggor är det roligaste att rita!"
– I början jobbade jag ganska instinktivt, ritade det som kändes kul. Sedan insåg jag att om det ska bli en bok måste jag nog vara lite mer systematisk. Så jag börjar med att punkta upp vad som ska hända i varje kapitel. Sedan gör jag en jättejätteful skissversion av kapitlet, och sedan ritar jag en helt ok snygg version av det. Det är ganska monotont och tråkigt fram tills att jag börjar fylla i alla fält med tusch och rita dit blyertsskuggorna. Skuggor är det roligaste att rita!
Historien är berättad genom barnens ögon, och för läsaren ger boken en känsla av att resa i tiden. Verket utspelar sig både under två tidsperioder och ur två perspektiv, men de parallella berättelserna präglas båda av barnets lika naiva som svårmodiga syn på världen.
– Det svåraste var att göra barnen rättvisa. Att inte gå in och vara vuxen och efterklok utan att verkligen försöka bortse från att jag nu har väldigt mycket mer förståelse för varför vuxna betedde sig som dom gjorde.
Att skriva självbiografiskt var en självklarhet eftersom det redan fanns en berättelse att utgå från, berättar Thörn.
–Det har ju redan hänt så det är bara att återberätta och sätta ihop händelser till en fungerande dramaturgi. Jag är ganska lat, det är nog därför!
När jag frågar om hur det kändes att vara utelämnande i sitt konstnärskap svarar hon att det var svårt att berätta om sin mamma och hennes perspektiv. Nästan hela hennes del av boken är baserad på texten som Alma hittade i sin mormors källare, som därefter kompletterades med intervjuer och de historier som hon själv är uppväxt med att höra.
–När jag började med boken var det typ första gången jag pratade med mina föräldrar om skilsmässan. I och med att de skilde sig när jag var så liten har boken kanske varit ett sätt att bekräfta att det faktiskt ägt rum.
Alma Thörns fina debutverk Alltid hejdå släpps i butik och på nätet nu i mars!
Saskia Rubensson
praktikant@ordfrontforlag.se
»Att vara runner handlar mest om att sitta och vänta. Och sedan plötsligt ska man fixa allt inom en minut, för det ÄR KRIS.« Så uttrycker sig Nina Natri; musiker, DJ, före detta frontfigur i Fidget, hängiven IFK Göteborg-supporter, allmän Göteborgsprofil och erfaren runner. Vi bad henne lista några minnesvärda möten med artister hon transporterat genom åren.
Läs mer »
I Klara Wikstens nya seriebok Mors dag får läsaren möta tretton personer som alla mist sina mammor när de var barn. Galago har mött bokaktuella Klara i ett samtal om häxkonst, moderskap och om sorgen som en förlösande kraft.
Läs mer »
Matilda Josephsons serieroman Mjölk och människor är en serie kärleksfulla och humoristiska skildringar av alla de udda typer som dagligen passerar kassan i en matvaruaffär. För Galago berättar Matilda om sin verkliga debutroman, sina egna favoritkaraktärer och om hur lojal man egentligen borde vara mot sin arbetsplats.
Läs mer »
Extrem lägerskola är en poetisk seriehistoria om undergång, överlevnad och sökandet efter gemenskap. I ömsint stiliserade och humoristiska bilder berättar Eva Björkstrand med en lågmäld desperation om kriser och om hopp.
Släpps 10:e april. Recensionsdag: 21:a april.
Det här är berättelsen om mammor som dör alldeles för tidigt, men framför allt om barnen som blir kvar och växer upp. I 13 personporträtt berättar Klara Wiksten om sorg, med empati, fingerstoppskänsla och humor. Släpps 13:e mars. Recensionsdag 21:a mars.
Den enkla, blyertssuddiga estetiken tillåter utforskandet av förlust och sorgebearbetning att få all uppmärksamhet. Helhetsbetyg: 4
Emilia Nilsson i BTJ-häftet 7, 2024
Librettot till operan om den värmländske särlingen och bibelfanatikern F.A. Boltzius, 1880-talets mest kända helandepredikant. Ett måste för alla Liljemark-fans.
Anders Annikas (vik. chefredaktör) Stortorget 1, 111 29 Stockholm Mail: anders[at]ordfrontforlag.se
Sofia Olsson Stortorget 1, 111 29 Stockholm Telefon: 0704-10 20 86 mån-tors kl 9-15 Mail: sofiao[at]ordfrontforlag.se International rights Alessandra Sternfeld, AM Book Mail: alessandra[at]am-book.com
Prenumerationsärenden Nätverkstan Ekonomitjänst galago@natverkstan.net Telefon: 031-743 99 05 (tis-ons kl. 9-12)