Thentefejden – årets verkligt stora kulturdebatt!

På sin officiella blogg gick DN:s Azeroth-korrespondent Jonas Thente igår till hårt angrepp på Galago, som han bland annat kallar för ett "short run livsstilsmagazine". Orsaken till påhoppet är att undertecknad i ledaren till Galago nr 108 skriver att den ökade mängden livsstilsmaterial gör att det inte längre går att läsa Dagens Nyheter.

I korthet går Thentes drapa ut på att tidningens livsstilsmaterial inskränker sig till ett par sidor i veckan och att Galago trycks på samma tryckpress som affärsmagasinet DI Weekend, för att landa i slutsatsen att jag inte förstår att en dagstidning måste dra in pengar för att överleva. 

Thentes argumentation haltar på flera punkter. Vi tar dem i tur och ordning:

1. Jag skriver att den ökade mängden livsstilsmaterial är en bidragande orsak (min kursivering) till att DN inte går att läsa längre. Om Thente bemödat sig om att läsa mitt svar på Dagens Nyheters läsarundersökning från februari 2011 - som även publicerats i min privata blogg - skulle han ha sett hela bilden. Dessutom är det snarare så att livsstilsmaterialet – och den borgerligt färgade opinionsbildningen – numera färgar nästan hela tidningen, så att kvalitetsmaterial som exempelvis den förnämlige Thentetos egna rapporter från Quake II Arena och Ultima Online blir en nutida motsvarighet till de skämtteckningar Martin Kellerman på 90-talet ritade i Aktuell Rapport. Förnämliga i sig, men inte nog för att man ska vilja köpa en moraliskt tvivelaktig produkt. Eller, för att citera trollkarlen Gandalf grå: "(...) små öar av ljus i ett ständigt växande, fradgande ondskans hav".

2. Hade Thente bemödat sig om att ringa tryckeriet hade han vetat att Galago trycks på V-TAB:s gamla (min kursivering) tryckpress, tillsammans med bland andra FIB Kulturfront, Flamman, Fria Tidningen, Offensiv, Proletären och Det grymma svärdet.

3. Att en dagstidning under rådande ekonomiska system måste "dra in pengar" för att "överleva" må så vara, men efter revolutionen kommer varje hemma-hos-reportage hos en lovande ung designer, varje recension av en ny akaciaolja och varje intervju med ett tolvårigt modeorakel att räknas på Thentes och hans kumpaners minuskonto.

Mats Jonsson
Redaktör, Galago