"Jag har inte hunnit fucka upp än"

25 januari, 2024  Okategoriserade

Journalisten och serieskaparen Anders Annikas vikarierar som chefredaktör för Galago när Rojin Pertow är ledig. Här svarar han på ett par viktiga frågor.

Hur känns det?
Det känns svinbra, det är ett drömjobb och jag har inte hunnit fucka upp än.

Anders Annikas av Anders Annikas
Anders Annikas av Anders Annikas. Ur Fucking Vittula, doob förlag, 2007

Vad har du för relation till Galago?
Det korta svaret: Min relation till Galago är lite som i ett Hollywooddrama som utspelar sig under 30 år och där den lite beiga killen till sist får tjejen. Det långa svaret: Mitt första tydliga minne i livet är att jag fem år gammal sitter i min pappas knä i vårt kök i Falun och han läser Kalle Anka & Co för mig, numret med första delen av ”Kapten Dublonis papegoja”. Sedan gick jag vidare till Tintin och Starke Staffan, Knasen och Serie-Paraden. Upptäckte Kalle & Hobbe som jag fortfarande tycker är världens bästa serie. Ritade lite egna serier, kom bland annat på typ femte plats i en serietecknartävling i den kristna barntidningen Kompis.

På högstadiet läste jag Johan Vilde och Alverfolket i skolbiblan och på gymnasiet upptäckte jag Galago. Första gången var på en kurs med Fältbiologerna i kollektivhuset Lindsberg utanför Falun. Det låg en trave Galago i något rum och jag fastnade. Jag tror inte att man kunde köpa tidningen i Falun, men jag började samla på mig gamla nummer under resor till Stockholm, gick till seriebutikerna i Gamla stan. Försökte teckna en prenumeration någon gång i början av 00-talet, men tidningen kom aldrig. Sedan dess har jag köpt alla nya nummer och alla gamla nummer utom typ de tre första. Galago har varit min gatekeeper, jag har aldrig varit särskilt bra på att leta upp utländska serier eller fanzine eller så, utan de flesta alternativa serieskapare jag upptäckt har varit genom Galago. Så är det i hög grad fortfarande, men nu har jag ju en bra anledning att gräva djupare.

2006–2007 tecknade jag en reportage-seriebok (Fucking Vittula) som examensarbete på journalistprogrammet i Göteborg. I samband med det anmälde jag mig till en serietecknarkurs för journalister, anordnad av Galago. Fick ett mejl av Mats Jonsson om att kursen var inställd för att jag var den enda anmälda. Så jag fick en privatlektion i stället. Var på intervju för jobbet som chefredaktör 2018 och även om jag inte fick det var redan det typ höjdpunkten på min karriär. Skolade om mig häromåret, pluggade förlagskunskap, gjorde praktik på Ordfront, hängde lite i Galagorummet, fick det här vikariatet.

Vad har du annars för bakgrund?
Jag är journalist i grunden, och har mest jobbat med film på olika sätt: på Filmkrönikan, Göteborgs filmfestival, Cinemateket och senast som redaktör för Filmrutan. Men film är ju bilder i sekvens, precis som tecknade serier, så det ska nog gå bra.

Hur blir Galago under ditt redaktörskap?
Det blir ungefär som förut, men tidningen får nytt format (vilket inte har med mig att göra, det var bestämt sedan innan), det blir 100 sidor fyra gånger om året igen, så det finns plats för lite längre grejer och inte bara serier. Typ reportagetexter, någon essä. Tidningen ska räcka längre, så man kan kosta på sig lite mer motstånd från innehållet. Blev även inspirerad när jag läste Galagoboken i höstas, ska försöka få in collage och poesi och lite sådant old school-material. Men lejonparten är förstås fortfarande serier. Oavsett hoppas jag givetvis att det blir succé och att innehållet i Galago kommer att stå i centrum för den svenska kultur- och samhällsdebatten under 2024.

Kan du avslöja något som kommer under året?
Nummer 1 som kommer i mars har musik som tema, och det blir förutom serier på ämnet bland annat en uppföljning av ett 17 år gammalt schweiziskt konstprojekt om döda rockstjärnor. Senare under året blir det en del nya grejer från gamla favoriter som inte varit med i tidningen på ett tag. Men lyxen är ju annars att folk skickar in serier som vi inte planerat för eller kunnat ana att vi skulle få, så det är ju höljt i dunkel även för mig. Mvh pretto.

Vilka serier läser du helst?
Alltså, här är jag lite identitetslös, men jag läser helst nya svenska serier. Kort och långt, skoj och allvar, fint och fult. Ska jag nämna ett par favoriter så är det kanske Anneli Furmark och Pontus Lundkvist.


Kolla in:




aktuella grejer

Mer grejer »

aktuella böcker

Extrem lägerskola

Eva Björkstrand

Extrem lägerskola är en poetisk seriehistoria om undergång, överlevnad och sökandet efter gemenskap. I ömsint stiliserade och humoristiska bilder berättar Eva Björkstrand med en lågmäld desperation om kriser och om hopp.
Släpps 10:e april. Recensionsdag: 21:a april.

Läs mer om boken »

Mors dag

Klara Wiksten

Det här är berättelsen om mammor som dör alldeles för tidigt, men framför allt om barnen som blir kvar och växer upp. I 13 personporträtt berättar Klara Wiksten om sorg, med empati, fingerstoppskänsla och humor. Släpps 13:e mars. Recensionsdag 21:a mars.

Läs mer om boken »

Mjölk och människor

Matilda Josephson

En rolig och kärleksfull serieskildring av vardagen i en mataffär. Här möts original som Juicemannen, Pionkvinnan, Leona och den darriga damen med fluga. Och alla möter de Matilda, som sitter i kassan.
Recensionsdag 24:e januari 2024.

Ändå genomsyras Mjölk och människor av en kärlek, rentav vördnad, inför de som vågar vara annorlunda. Excentrikerna, mytomanerna, sökarna, siarna – alla får de gott om plats i Josephsons matbutik./.../Porträtten i sig är ofta inkännande, empatiska eller bara nyfikna.

Alexandra Sundqvist i Dagens Nyheter

Läs mer om boken »

Alla böcker »

prata med oss

Tidningen

Anders Annikas (vik. chefredaktör) Stortorget 1, 111 29 Stockholm Mail: anders[at]ordfrontforlag.se

Förlaget

Sofia Olsson Stortorget 1, 111 29 Stockholm Telefon: 0704-10 20 86 mån-tors kl 9-15 Mail: sofiao[at]ordfrontforlag.se International rights Alessandra Sternfeld, AM Book Mail: alessandra[at]am-book.com

Kundtjänst

Prenumerationsärenden Nätverkstan Ekonomitjänst galago@natverkstan.net Telefon: 031-743 99 05 (tis-ons kl. 9-12)