25 januari, 2024 Okategoriserade
Journalisten och serieskaparen Anders Annikas vikarierar som chefredaktör för Galago när Rojin Pertow är ledig. Här svarar han på ett par viktiga frågor.
Hur känns det?
Det känns svinbra, det är ett drömjobb och jag har inte hunnit fucka upp än.
Vad har du för relation till Galago?
Det korta svaret: Min relation till Galago är lite som i ett Hollywooddrama som utspelar sig under 30 år och där den lite beiga killen till sist får tjejen. Det långa svaret: Mitt första tydliga minne i livet är att jag fem år gammal sitter i min pappas knä i vårt kök i Falun och han läser Kalle Anka & Co för mig, numret med första delen av ”Kapten Dublonis papegoja”. Sedan gick jag vidare till Tintin och Starke Staffan, Knasen och Serie-Paraden. Upptäckte Kalle & Hobbe som jag fortfarande tycker är världens bästa serie. Ritade lite egna serier, kom bland annat på typ femte plats i en serietecknartävling i den kristna barntidningen Kompis.
På högstadiet läste jag Johan Vilde och Alverfolket i skolbiblan och på gymnasiet upptäckte jag Galago. Första gången var på en kurs med Fältbiologerna i kollektivhuset Lindsberg utanför Falun. Det låg en trave Galago i något rum och jag fastnade. Jag tror inte att man kunde köpa tidningen i Falun, men jag började samla på mig gamla nummer under resor till Stockholm, gick till seriebutikerna i Gamla stan. Försökte teckna en prenumeration någon gång i början av 00-talet, men tidningen kom aldrig. Sedan dess har jag köpt alla nya nummer och alla gamla nummer utom typ de tre första. Galago har varit min gatekeeper, jag har aldrig varit särskilt bra på att leta upp utländska serier eller fanzine eller så, utan de flesta alternativa serieskapare jag upptäckt har varit genom Galago. Så är det i hög grad fortfarande, men nu har jag ju en bra anledning att gräva djupare.
2006–2007 tecknade jag en reportage-seriebok (Fucking Vittula) som examensarbete på journalistprogrammet i Göteborg. I samband med det anmälde jag mig till en serietecknarkurs för journalister, anordnad av Galago. Fick ett mejl av Mats Jonsson om att kursen var inställd för att jag var den enda anmälda. Så jag fick en privatlektion i stället. Var på intervju för jobbet som chefredaktör 2018 och även om jag inte fick det var redan det typ höjdpunkten på min karriär. Skolade om mig häromåret, pluggade förlagskunskap, gjorde praktik på Ordfront, hängde lite i Galagorummet, fick det här vikariatet.
Vad har du annars för bakgrund?
Jag är journalist i grunden, och har mest jobbat med film på olika sätt: på Filmkrönikan, Göteborgs filmfestival, Cinemateket och senast som redaktör för Filmrutan. Men film är ju bilder i sekvens, precis som tecknade serier, så det ska nog gå bra.
Hur blir Galago under ditt redaktörskap?
Det blir ungefär som förut, men tidningen får nytt format (vilket inte har med mig att göra, det var bestämt sedan innan), det blir 100 sidor fyra gånger om året igen, så det finns plats för lite längre grejer och inte bara serier. Typ reportagetexter, någon essä. Tidningen ska räcka längre, så man kan kosta på sig lite mer motstånd från innehållet. Blev även inspirerad när jag läste Galagoboken i höstas, ska försöka få in collage och poesi och lite sådant old school-material. Men lejonparten är förstås fortfarande serier. Oavsett hoppas jag givetvis att det blir succé och att innehållet i Galago kommer att stå i centrum för den svenska kultur- och samhällsdebatten under 2024.
Kan du avslöja något som kommer under året?
Nummer 1 som kommer i mars har musik som tema, och det blir förutom serier på ämnet bland annat en uppföljning av ett 17 år gammalt schweiziskt konstprojekt om döda rockstjärnor. Senare under året blir det en del nya grejer från gamla favoriter som inte varit med i tidningen på ett tag. Men lyxen är ju annars att folk skickar in serier som vi inte planerat för eller kunnat ana att vi skulle få, så det är ju höljt i dunkel även för mig. Mvh pretto.
Vilka serier läser du helst?
Alltså, här är jag lite identitetslös, men jag läser helst nya svenska serier. Kort och långt, skoj och allvar, fint och fult. Ska jag nämna ett par favoriter så är det kanske Anneli Furmark och Pontus Lundkvist.
Våren kommer med spänning, humor och djupaste allvar. Äntligen dags för Fabian Göransons nya äventyr: Klara – Tvättbjörnarnas stad! Sanna Kullin gör en stilsäker debut med Göteborgssyndromet. Linda Spåman tecknar Ett år av apokalyptiskt tänkande och Steve Nyberg och Max Hebert berättar den sanna historien om ett fruktansvärt mord i Tre män funna mördade i Klippan.
Läs mer »
Pelle Forshed har fått lysande recensioner för sin nya serieroman Club Lonely. För Galago berättar han om bekräftelsedemoner och om att vältra sig i dåliga känslor.
Läs mer »
Den naturliga komedin av Ulla Donner får Urhundenpriset för bästa originalsvenska seriealbum!
– Vad i helvete? Blir så glad!, säger en överraskad Ulla Donner.
Joakim Pirinen delade ut priset. Från Galago var i år även Elin Lucassi, Cecilia Vårhed, Mikael Ross och Marjane Satrapi nominerade.
Läs mer »
Göteborgssyndromet är en serieroman om att glömma bort hela sitt liv till förmån för en fantasi. Med stor humor och underbart svängiga 70-talsdoftande bilder tecknar debuterande Sanna Kullin både en bild av Göteborg och av att famla omkring i livet som 20-någonting. Utkommer 24 januari. Recensionsdag 29 januari.
Stilen är högst personlig och uttrycksfull, till synes inspirerad av den alternativa undergroundrörelsen inom seriekonsten på 1960- och 1970-talen, indikerad av en sekvens som helt tydligt är en pastisch på en serie av Robert Crumb. Berättelsen är ett intrikat porträtt av hur en förälskelse kan få en att agera irrationellt.Rekommenderas. Helhetsbetyg: 4.
Fredrik Strömberg i BTJ 3/2025
Nytt spännande äventyr från Fabian Göranson! Tvättbjörnarnas stad är första delen i en trilogi om Klara. Den är ett storslaget äventyr bland förfallna hus, sjaviga människor och onda ingenjörer. Det är en värld där gäng av utklädda gatubarn strider mot varandra men där de största hotet egentligen är vuxenvärlden med den fanatiske doktor Nuragen i spetsen.
Utkommer 24 januari. Recensionsdag 30 januari.
närmare 180 sidor med myllrande gator och torg, färglagda med akvarell och gouache och som lockar ögat och kittlar nyfikenheten. Texten är berättande och placerad i rutor ovanpå bilderna, men det är i bilderna det riktiga engagemanget finns. Helhetsbetyg: 4
Anna Bjurström i BTJ 2/2025
I fem sällsamma noveller skildrar Anneli Furmark stilla uppbrott genom livets alla skeden. Med den känsla för färg, stämning och humor som bara Furmark har berättar hon om det stora i det lilla. Om frukostflingor, skräck, tegelhus och prydnadsföremål – om kärlek, krig och fred. Och om död. Utkommen.
En verklig pärla för Anneli Furmark-fantaster /.../ Det är Furmarkskt gåtfullt och med sedvanlig hyperkänsla för vardagsdetaljerna som nålar fast berättelsen, allt mot en fond av ett lika signifikant och starkt landskapsmåleri.
Sara Meidell i Västerbottens-Kuriren
Rojin Pertow, chefredaktör Stortorget 1, 111 29 Stockholm Mail: rojin[at]ordfrontforlag.se
Sofia Olsson, förläggare Stortorget 1, 111 29 Stockholm Telefon: 0704-10 20 86 mån-tors kl 9-15 Mail: sofiao[at]ordfrontforlag.se International rights Alessandra Sternfeld, AM Book Mail: alessandra[at]am-book.com
Prenumerationsärenden Nätverkstan Ekonomitjänst galago@natverkstan.net Telefon: 031-743 99 05 (tis-ons kl. 9-12)