25 januari, 2024 Okategoriserade
Journalisten och serieskaparen Anders Annikas vikarierar som chefredaktör för Galago när Rojin Pertow är ledig. Här svarar han på ett par viktiga frågor.
Hur känns det?
Det känns svinbra, det är ett drömjobb och jag har inte hunnit fucka upp än.
Vad har du för relation till Galago?
Det korta svaret: Min relation till Galago är lite som i ett Hollywooddrama som utspelar sig under 30 år och där den lite beiga killen till sist får tjejen. Det långa svaret: Mitt första tydliga minne i livet är att jag fem år gammal sitter i min pappas knä i vårt kök i Falun och han läser Kalle Anka & Co för mig, numret med första delen av ”Kapten Dublonis papegoja”. Sedan gick jag vidare till Tintin och Starke Staffan, Knasen och Serie-Paraden. Upptäckte Kalle & Hobbe som jag fortfarande tycker är världens bästa serie. Ritade lite egna serier, kom bland annat på typ femte plats i en serietecknartävling i den kristna barntidningen Kompis.
På högstadiet läste jag Johan Vilde och Alverfolket i skolbiblan och på gymnasiet upptäckte jag Galago. Första gången var på en kurs med Fältbiologerna i kollektivhuset Lindsberg utanför Falun. Det låg en trave Galago i något rum och jag fastnade. Jag tror inte att man kunde köpa tidningen i Falun, men jag började samla på mig gamla nummer under resor till Stockholm, gick till seriebutikerna i Gamla stan. Försökte teckna en prenumeration någon gång i början av 00-talet, men tidningen kom aldrig. Sedan dess har jag köpt alla nya nummer och alla gamla nummer utom typ de tre första. Galago har varit min gatekeeper, jag har aldrig varit särskilt bra på att leta upp utländska serier eller fanzine eller så, utan de flesta alternativa serieskapare jag upptäckt har varit genom Galago. Så är det i hög grad fortfarande, men nu har jag ju en bra anledning att gräva djupare.
2006–2007 tecknade jag en reportage-seriebok (Fucking Vittula) som examensarbete på journalistprogrammet i Göteborg. I samband med det anmälde jag mig till en serietecknarkurs för journalister, anordnad av Galago. Fick ett mejl av Mats Jonsson om att kursen var inställd för att jag var den enda anmälda. Så jag fick en privatlektion i stället. Var på intervju för jobbet som chefredaktör 2018 och även om jag inte fick det var redan det typ höjdpunkten på min karriär. Skolade om mig häromåret, pluggade förlagskunskap, gjorde praktik på Ordfront, hängde lite i Galagorummet, fick det här vikariatet.
Vad har du annars för bakgrund?
Jag är journalist i grunden, och har mest jobbat med film på olika sätt: på Filmkrönikan, Göteborgs filmfestival, Cinemateket och senast som redaktör för Filmrutan. Men film är ju bilder i sekvens, precis som tecknade serier, så det ska nog gå bra.
Hur blir Galago under ditt redaktörskap?
Det blir ungefär som förut, men tidningen får nytt format (vilket inte har med mig att göra, det var bestämt sedan innan), det blir 100 sidor fyra gånger om året igen, så det finns plats för lite längre grejer och inte bara serier. Typ reportagetexter, någon essä. Tidningen ska räcka längre, så man kan kosta på sig lite mer motstånd från innehållet. Blev även inspirerad när jag läste Galagoboken i höstas, ska försöka få in collage och poesi och lite sådant old school-material. Men lejonparten är förstås fortfarande serier. Oavsett hoppas jag givetvis att det blir succé och att innehållet i Galago kommer att stå i centrum för den svenska kultur- och samhällsdebatten under 2024.
Kan du avslöja något som kommer under året?
Nummer 1 som kommer i mars har musik som tema, och det blir förutom serier på ämnet bland annat en uppföljning av ett 17 år gammalt schweiziskt konstprojekt om döda rockstjärnor. Senare under året blir det en del nya grejer från gamla favoriter som inte varit med i tidningen på ett tag. Men lyxen är ju annars att folk skickar in serier som vi inte planerat för eller kunnat ana att vi skulle få, så det är ju höljt i dunkel även för mig. Mvh pretto.
Vilka serier läser du helst?
Alltså, här är jag lite identitetslös, men jag läser helst nya svenska serier. Kort och långt, skoj och allvar, fint och fult. Ska jag nämna ett par favoriter så är det kanske Anneli Furmark och Pontus Lundkvist.
Den naturliga komedin av Ulla Donner får Urhundenpriset för bästa originalsvenska seriealbum!
– Vad i helvete? Blir så glad!, säger en överraskad Ulla Donner.
Joakim Pirinen delade ut priset. Från Galago var i år även Elin Lucassi, Cecilia Vårhed, Mikael Ross och Marjane Satrapi nominerade.
Läs mer »
Galagokalendern 2025 är signerad Anneli Furmark! Furmarks huskalender innehåller 12 fantastiska bildkonstverk av hus. Motiven är hämtade från framför allt Västerbotten och Ångermanland, men också västkusten och Stockholmsförorter. Tekniken är blandad; kritor, färgpennor och akvarell.
Läs mer »
Nya numret av Galago har tema Jägare & samlare! En samlare utöver det vanliga var Mus-Olle, som efterlämnade sig ett helt museum. Cecilia Vårhed har inventerat.
Läs mer »
I fem sällsamma noveller skildrar Anneli Furmark stilla uppbrott genom livets alla skeden. Med den känsla för färg, stämning och humor som bara Furmark har berättar hon om det stora i det lilla. Om frukostflingor, skräck, tegelhus och prydnadsföremål – om kärlek, krig och fred. Och om död. Recensionsdag 8:e oktober.
Det är till synes spretiga berättelser som tar plats i denna seriesamling, men temat oro går som en röd tråd och håller läsaren fängslad. Det är skickligt berättat om hur det till synes vardagliga och händelselösa kan vara mer dramatiskt än man först tror. Helhetsbetyg: 4.
Camilla Bergvall i BTJ 15/2024
Pelle Forsheds Club Lonely är en verklighetsnära serieroman om att tappa hoppet och att känna sig passé. Med enkla färger, en klar linje och ett otroligt driv tecknar Forshed en berättelse om Stockholm, självtvivel och ängslighet. Både gripande, spännande och rolig! Utkommer 16:e september. Recensionsdag 24:e september.
I Folkbokförd i rännstenen gör Tommy Sundvalls rebelliska lowlife-trio Morris, John och Hunter comeback. Ännu en gång gör de allt de kan i sin ständiga jakt på pengar. Det blir en flippad färd genom en surrealistisk samtid. Utkommer 15:e augusti. Recensionsdag 22:a augusti.
Den komiska tajmingen har finslipats sedan ”På äventyr i senkapitalismen”, och systemkritiken har tonats ner. Ett lyckat grepp. Jag skrattar högt oftare, helt enkelt. Som när en kund på pizzerian frågar om det inte egentligen är en uppvärmd Billys panpizza som serveras, och får som svar: Nej, den här är kall i mitten.
Jack Hildén i Aftonbladet
Anders Annikas (vik. chefredaktör) Stortorget 1, 111 29 Stockholm Mail: anders[at]ordfrontforlag.se
Sofia Olsson Stortorget 1, 111 29 Stockholm Telefon: 0704-10 20 86 mån-tors kl 9-15 Mail: sofiao[at]ordfrontforlag.se International rights Alessandra Sternfeld, AM Book Mail: alessandra[at]am-book.com
Prenumerationsärenden Nätverkstan Ekonomitjänst galago@natverkstan.net Telefon: 031-743 99 05 (tis-ons kl. 9-12)