Fabian Göransons magiska formatresa

8 mars, 2021  Okategoriserade

-- När det går bra är det fullständig magi och när det går dåligt så… är det faktiskt helt okej också, säger Fabian Göranson om att skapa böckerna om den lilla häxan Ida.

För drygt sex år sedan fick Fabian en vision av en liten arg häxtjej med en svart häxhatt med topp som en utbränd tändsticka.

– Jag började genast skriva ner en massa manusidéer till olika kortserier, säkert ett femtiotal på en timme. De första Hokus Pokus-serierna fick andra pris i en barnserietävling året därpå och började gå i Kamratposten. Ytterligare ett par år senare började jag utveckla idén till Hokus Pokus som kapitelbok, eller hybridbok som det blev i slutändan, och då förändrades också huvudpersonen Ida en del. Som bokfigur blev hon lite känsligare och mer nyanserad än som seriefigur, säger Fabian.

Varför just häxor på senare tid blivit fokus för nya hjältar i serier och filmer är inget Fabian funderat på särskilt mycket. Den nya häxrollen verkar enligt Fabian ta formen av en självständig kvinna som är antingen hjälte eller antihjälte. Ida blir en häxa efter att ha hittat den magiska hatten, och har ingen traditionell hjälteresa. Det finns ingen läroprocess, Ida kan helt enkelt trolla fram i stort sett vad som helst på en gång.

– Hennes problem är att hon på samma gång har alla magiska krafter hon kan önska sig, men att det inte löser hennes egentliga bekymmer, nämligen hur hon ska skapa relationer till andra barn. Det kanske är den konflikten som häxan blir en bra metafor för i just den här berättelsen. 

"DET ÄR VERKLIGEN DET PERFEKTA FORMATET"

I serier består en stor del av hantverket att tränga ihop figurer och bakgrunder i rutor, där det dessutom ska få plats en massa pratbubblor med svansar som ska peka på rätt mun. I Hokus Pokus finns det plats att göra större figurer, med detaljerade bakgrunder och friare bildkomposition, vilket har fört Fabians tecknande i riktning mot den nya hybridbokens format. När Fabian berättar om fördelarna med formatet så lyser han upp. 

– Det är verkligen det perfekta formatet! Jag tror det är det enda som skapar en större förening av text och bild än serier, och som dessutom är ännu mer lättläst och tillgängligt. Knepet är att texten ligger inuti bilderna, och är tillräckligt kort, säg en eller två meningar per textruta, för att man ska kunna ta in texten och bilden simultant.

En annan fördel är att man slipper rutor och pratbubblor, och bara har en eller två stora bilder per sida. Inspirationen kommer från exempelvis svenska Legenden om Sally Jones och Handbok för Superhjältar.

– Egentligen finns det hur många exempel som helst, och man skulle kunna se det som väldigt små men tjocka bilderböcker för en äldre publik. Jag tror att det finns väldigt många fantastiska berättelser att upptäcka framöver längs den slingriga hybridboksstigen. 

Fabian har nu gjort serieböcker i nästan alla genrer: humorserier, dokumentärserier, äventyrsserier och grafiska romaner.

– Men jag tror att det skönlitterära spåret i slutändan är det som passar mig bäst.

Jag ser en liknande äventyrslust i illustrationerna för Hokus Pokus som en själv hittade i Pettson och Findus som barn. Fabian säger att han har läst både Sven Nordqvists böcker och Mamma Mu för sina egna barn, men inspirationen för sitt eget arbete har han fått från annat håll.

– Jag har varit väldigt inspirerad av Hans Arnold, inte minst när det kommer till att infoga små detaljer i bilderna. Tove Jansson och Barbro Lindgren har varit stora inspirationskällor för karaktärerna och humorn i böckerna. Serietecknare som Hergé och Tardi likaså, och Hayao Miyazakis stora välsignande ande så klart. 

Han tecknar ett uppslag Hokus Pokus varje dag, vilket tar ungefär tre-fyra timmar. Han försöker även lägga en timme på att skriva manus också, oftast direkt när han vaknat, med en kopp kaffe i sängen. En process som liknar Idas egen resa i böckerna.

– När det går bra är det fullständig magi och när det går dåligt så… är det faktiskt helt okej också.

Fabian Göransons Hokus Pokus 2 De tre paddorna släpps i mars!

Christoffer Kristensen praktikant@ordfrontforlag.se


Kolla in:




aktuella grejer

Mer grejer »

aktuella böcker

Alla böcker »

Kalendarium

Diana & Charlie av Elias Ericson släpps

Recensionsdag: 20/4

prata med oss

Tidningen

Rojin Pertow
Fiskargatan 8
118 91 Stockholm
Telefon: 0704-10 20 83 (Kontor)
Mail: rojin.pertow[at]ordfrontforlag.se

Förlaget

Sofia Olsson
Fiskargatan 8
118 91 Stockholm
Telefon: 0704-74 18 86 mån-tors kl 9-15
Mail: sofiao[at]ordfrontforlag.se
International rights
Alessandra Sternfeld, AM Book
Mail: alessandra[at]am-book.com

Kundtjänst

Prenumerationsärenden
Nätverkstan Ekonomitjänst
galago@natverkstan.net
Telefon: 031-743 99 05 (tis-ons kl. 9-12)